Yangshuo, China - Reisverslag uit Yangshou, China van kirsten meijer - WaarBenJij.nu Yangshuo, China - Reisverslag uit Yangshou, China van kirsten meijer - WaarBenJij.nu

Yangshuo, China

Blijf op de hoogte en volg kirsten

25 September 2014 | China, Yangshou

Vergeten: ik reis vanuit kunming eerst naar guilin Slaap daar n nacht in n louche buurt maar perfect hostel.....voor de komende twee dagen staan treinreizen op de planning. De eerste van dali naar kunming. Deze duurt 10 uur waarbij een overstap van twee uur naar de trein van kunming naar guilin.
In de eerste trein zit ik in mijn gedeelte van de trein met een paar meiden en een jongen van een jaar of twintig. Ze spreken een beetje Engels. Met dat beetje Engels en dat beetje Chinees van mij raken we ingesprek met als tussenliggende handelspartner, eten. We delen, zoals gebruikelijk in China.
Tijdens het gesprek worden we verrast door een jongen. Het is een verkoper en hij verkoopt sokken in de trein. Hij legt op ieder tafeltje een paar en doet vervolgens op een vrij hilarische manier voor waarvoor je de sokken kun gebruiken. Om iets in te stoppen, om je neus mee af te vegen. Om aan je voeten te doen of zelfs rond je handen. Na zijn verkooppraatjes wordt dit ritueel herhaald. Met een tandenborstel en tandpasta. De verkoping van de verschillende artikelen worden afgewisseld door Chinese muziek. Ik vind het erg grappig. Tijdens de treinreis kwam er zo nu een dan een vrouw met een zwabber langs, om de roggels op te dweilen.Eenmaal uit de trin splitsen de meiden weer. 1 meisje vraagt mijn email en deze geef ik haar. Ik nodig haar uit dat als ze in Engels wil spreken, me kan mailen.
Na de ontmoeting en aangekomen op bestemming ga ik een Chinese burgerking in en bestel een Whopper kip. Lekker vet, even wat anders dan de gebruikelijke noodles!
Ik wacht tot ik de volgende trein instap Ron 19.15 u
In de trein zijn slaapcabines met drie bedden boven elkaar aan de ene kant en drie aan de andere kant. Ik slaap opn bovenste bed met mijn jonge lichaam kan ik nog goed klauteren. Haha. Op het benedenbed ligt een vrouw waarmee ik al snel aan de praat raak. Daarnaast een meisje, jonge vrouw van begin 20. Ze heeft een kindje dat huilt. Ze gooit het kind de lucht in, wiegt het hard heen en weer. Ze gooit het kind zo hoog op dat het bijna met het hoofdje tegen het bed boven haar komt. Wanneer de oudere vrouw het huilende kind ook even vast heeft, wiegt ze het ook hard heen en weer. De Chinese manier om een kind stil te krijgen. Alhoewel...
De vrouw heeft wat gepofte kastanjes en biedt me te eten aan. Ze is heel geïnteresseerd. Of ik een vriend heb, waarom ik aalleen reis, waar ik woon, of ik kinderen heb. Ze geeft aan dat ze het stoer van me vindt dat ik alleen reis als vrouw. Ze is 65 maar ziet er 10 jaar jonger uit. Vanwege het eten? Tai chi?
De mannen in de coupe luisteren aandachtig mee wanneer ik in gesprek ben met de vrouw.
Het is om 19.30 u donker. Ik ga rond 21.00 slapen. Ik ben moe en er is niets te doen. Ik weet niet of ik het al had geschreven.. In de trein is heet water. Je kunt dit gratis pakken. Voor de noodles of om je theebeker te vullen met dubbele wand.

Ik vergeet mijn fototoestel. Oeps...
Rond 14.00 de volgende dag kom ik aan in yangshuo. Ik weet niet meer hoe ik er terechtkwamaar ben direct vanuit de trein met rug zak een tour gaan doen op de li rivier. Met een bootje voeren we langs de karstgebergten. Werkelijk prachtig! Met twee Chinezen en n Canadese in de boot hadden we n hoop lol.
De bergen deden filmisch aan. Sprookjesachtig. Bijna onwerkelijk. Doordat de bergen achter elkaar lagen was er verschillende lichtinstallatie waarbij sommigen zwart waren, anderen donkergrijs of lichtgrijs. Echt genieten. Het meisje naast me maakte ontzettend veel foto's. Ik uiteindelijk ook n stuk of dertig met iPad, maar vond het belangrijker om stil te zitten en te genieten van al het moois om me heen.

Na de tour was er nog een tour op een bamboubootje. Ditmaal zat ik alleen met het Chinese meisje op de boot met n gondelaar. Na een visser te hebben gezien. Hij voer op een bamboevloot met twee aalscholvers. De aalscholvers hadden een touwtje om hun nek, zodat ze de vis die ze met hun bek vingen niet konden doorslikken. Ze werden het water ingegooid, ze visten een vis, zwommen naar de visser, deze kneep de vissen uit hun bek en zo bleef het doorgaan. Ik vond het heel zielig, ik hoorde wel dat de aalscholvers aan het eind van de dag een visje mochten opeten.

Ik werd bij het hostel afgezet. Een prima schoon en net hostel met aardig personeel. Veel jonge Chinezen.
Aangezien ik een bed op de 6 persoonskamer had geboekt en deze vol was, kreeg ik een bed op de driepersoons kamer voor dezelfde prijs. Prima geregeld.

27-09-2014

Vandaag huur ik een fiets na heerlijk met noodles ontbeten te hebben. Ik heb een routekaart meegekregen. Ik fiets langs Chinese velden, Chinese huisjes, natuur, industrie terreinen, verdwaal honderd keer tot de honderd en een keer. Het is een uur of 14.00u. Ik fiets en het is bloedheet. Ik kan de weg naar de rivier niet vinden en spreek een Chinese vrouw aan. Ze nodigt me uit bij haar te komen eten en even te kunnen rusten. Prima plan en ik ga dankbaar met haar mee. Het is een groot stenen huis met een hoog plafond. In huis staat de tv aan, er staan twee banken en een grote waterkoker voor de thee. Het is er lekker koel en er komen nog twee vrouwen aan. We babbelen wat. Het eten is nog warm in de pan en ze schept speciaal voor me op. Heerlijk pittig waaraan ik inmiddels gewend ben.
We babbelen wat en ik ga weer op pad, na nog een paar keer omgefietst te zijn kom ik weer aan in het hostel.. Ik raak aan de praat met een Duits stelletje en met hen en een medewerker van het hostel zoeken we een van de beste, zeer goedkope restaurantjes uit. Kip met noodles en groenten. Voor vier personen.
Daarna nog even kletsen in het hostel en dan slapen.

28-09-2014

Vandaag lekker uitslapen, beetje mijn blog bijwerken op het dakterras van mijn hostel. Thee drinken. Ik wilde nog n grot bekijken maar was sterk afgeraden door de Duitsers. De rood, blauw en gele lichteffecten in de grot schenen heel nep te zijn en ook lag er overal elektrische bedrading. Dan een kookworkshop om 16.00.
Ik was de enige in de groep, dus kreeg privekookles. Heel exclusief. Met de kookgereedschap ging ik eerst de Chinese markt op zodat ze me de groeten kon tonen waarmee we kookten. Er waren kippen in een hok die je kon kopen en slachten, schildpadden. De kleuren waren prachtig, al dat verse groente. Ze gaf aan dat ze in de ochtend al de boodschappen had gedaan omdat dan de groente het meest vers was.
Vervolgens reden we met n auto naar een plek buiten het centrum. Een stil huisje met uitzicht op n weide en n waterbuffel.
In het huisje waren een stuk of 10 gaspitten. Ze gaf vaak kinderen kokkels van scholen, dus in groepen.
Ik kreeg een eigen gaspit. Er stond beerfish op het menu. Vis in biersaus, een typisch yangshuo gerecht dat in bijna ieder restaurant op de kaart stond. Yes. Ze gaf aan dat de eerste minuut de gaspi heel hoog gezet moest worden. Soms moestie weer omlaag. Ik dacht er nog veel bij na. Voor bijna ieder gerecht gebruikte ze soya, knoflook, gember en wat zout. De basisingredienten. Ook rode peper.
Zij doet t voor, ik volg. Eggplant, dus aubergine, uien, basisingredienten, een witte vis, flesje bier. Mmm

Tijdens het eten komt de eigenares erbij zitten. Ze komt uit Australië en heeft de toko opgezet. Samen praten ze over geld, nog meer geld, uitbreiden van de workshops..

Met n gevulde buik kom ik aan in het hostel. Praat nog even met de Duitsers en slapen. Het meisje doet animation en ik nodig haar en haar vriend uit in maart naar het animatiefilmfestival in Nederland te komen dat in Utrecht plaatsvind.

29-09-2014

Vandaag vertrek ik naar guilin met de shuttlebus vanwaar ik vertrek naar vientiane in Laos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 November 2014

Bangkok, Thailand

17 November 2014

Ko chang, Thailand

13 November 2014

Ko rong, Cambodja

28 Oktober 2014

Siem reap, Cambodja

25 Oktober 2014

4000 Islands, Laos
kirsten

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 7653

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: