Jiuzhaigou - Reisverslag uit Jiuzhai, China van kirsten meijer - WaarBenJij.nu Jiuzhaigou - Reisverslag uit Jiuzhai, China van kirsten meijer - WaarBenJij.nu

Jiuzhaigou

Blijf op de hoogte en volg kirsten

10 September 2014 | China, Jiuzhai

Dag 8 10 september

Ik ben vandaag vroeg opgestaan zodat ik de bus op tijd kon halen. Vandaag staat een lange busrit van 10 uur op het programma. Nadat mijn tas is gecontroleerd wacht ik tot er wordt omgeroepen dat ik de bus in kan. Eenmaal in de bus, de bus zit vol, lekker wegdommelen op de maat van de heen en weer schommelende bus. De bus rijdt hard en haalt vaak auto's in. In tunnels en vlak voordat hij de bocht omgaat. Wel toeterend. Ik doe mijn ogen dicht, tel tot tien en we zijn de bocht om. Onderweg zijn er ieder uur plasstops,eetstops. We rijden door de bergen. We komen om 16.00 aan in jiuzhaigou. Ik loop naar het hostel, het is niet ver van het busstation. De lucht is frisser dan in chengdu.
Langs de weg Zijn winkeltjes. Ik vraag een aantal keer de weg naar het hostel en kom er aan waar n aardige vrouw achter de balie staat. Ik denk dat ze de boel alleen runt. Ze komt wat verward over. Ze had grote tanden, sprak heel snel in onverstaanbaar Chinees, bewoog snel, hielp drie mensen tegelijk, maar was heel vrolijk. Ze had er plezier in. Ik had een kamer op de 8 persoonskamer geboekt. Toen ik erachter kwam dat er geen lockers waren heb ik gevraag naar een single room. Heerlijk, wat een goede keuze. Eigen douche, een lekker groot bed, echt een luxe. Na de vele mensen in chengdu had ik even iets voor mezelf.
Ik gooide mijn zooi neer, en ging op bed liggen, friste mezelf op en ging op zoek naar eten. Dat was op loopafstand. Voor mijn hostel was n levendige straat vol restaurantjes. Ronde tafels met daaromheen stoelen. Vlees, groente. Ik werd naar een tafel gelokt voor 5 mensen. Ik was moe, had trek, het zag er gezellig uit en liet mezelf begeleiden. Na vijf minuten schoven er drie Chinese meiden aan. Ze spraken goed Engels en waren tussen de 25 en 36 jaar. Ik kreeg een compliment m.b.t. Chinees, ze konden alles verstaan. Ik hen ook. We bestelden groente met garnalen en groente. We pakten de maaltijd met stokjes. En in de kommetjes deden we de rijst. Daarnaast kregen we een grote pot thee. Heerlijk snoepen. We spraken over hoe oud we waren, of we een vriendje hadden. Het meisje van 36 had geen vriendje, de rest van de meiden zij dat ze met mij moest gaan. In China worden de jongeren gepusht door hun ouders om een vriend te krijgen en te trouwen. We moesten ook voor het servies betalen. Hahaha. Na het eten liepen we nog een rondje in het dorp en zagen een groep vrouwen in een cirkel dansen, iets dat ik later ook in andere dorpen en steden zag. Ik deed een rondje mee. Ik kende de bewegingen niet ten vermaak van de toeschouwers.Ik ging naar het hostel, moe.

Dag 9 11 september

Ik werd om 9.30 uur wakker. Uitgerust, nam een heerlijke douche in mijn eigen badkamer. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe fijn dit was. Mijn dagelijkse ochtend ritueel fles water gekocht, buiktasje om, iPad en fototoestel in de tas en gaan.
Aangekomen bij de ingang van het park wilde ik betalen. Het was vrij duur en had niet genoeg geld bij me. Een man schoot me bij. Hij leek me vriendelijk en samen gingen we het park in. Met de bus werden we naar boven, de bergen in gebracht. Zo n 18 km. Vanaf het hoogste punt liepen we naar benedenlangs de meren. Jiuzhaigou is een park waarbij door de natuur azuurblauwe, bijna fluoriserende meren zijn ontstaan. De bergen zijn beginnende karstgebergten. In het park heb ik 5 Europeanen gezien en ontzettend veel Chinezen. Dit is dus een vakantieplan waar de Chinezen graag heen gaan. Ik kan me voorstellen dat wanneer Chinezen meer naar Europa gaan, de wereld zwart gaat zien. We liepen naar beneden. Ik was aan de praat met de Chinees en het was gezellig. Hij was aardig. Net iets te aardig. Hij liet me zien waar ik moest lopen, waarschuwde me konstant waar het glad was, keek meer achterom als ik achter liep naar waar ik liep dan waar hij zelf liep. Dit alles deed hij met een priemend wijsvingertje. Ook wees hij de route aan en liet me soms heel 'galant' voor zich lopen. Ik vond hem steeds irritanter en wilde weg. Maar hij had voor Chinese begrippen heel veel betaald. Eigenlijk betaald voor een vrouw aan zijn zijde. Ik werd steeds meer kortaf. Na n meer te hebben gezien reden we met de bus naar het volgende meer. Daarbij kwamen we langs een Tibetaans dorpje. Allemaal gekleurde vlaggetjes en gekleurde huisjes. Heel mooi. We gingen erheen. Dronken een Amerikaanse Guinness. Die smaakte heerlijk zo in de bergen bij 25 graden.
2 kettinkjes gekocht bij het huis. Op de terugweg raakte ik mister finger kwijt. Ik zag hem een bus ingaan, in de drukte was k hem kwijt geraakt en nam snel een andere bus. O ja, ik heb nog een mooie waterval gezien.
In de avond had ik behoefte alleen te zijn. Ik ben alleen naar een tentje gegaan om te eten. Heerlijk. Nog even gewandeld , mijn tas ingepakt voor de volgende ochtend,vervolgens naar bed gaan liggen. Rond 21.30 u slapen en vroeg op. Weer met de bus naar
Chengdu.

Dag 10 12 september

Om 06.00 u opgestaan. Met de taxi, zelfde verhaal. Ik was ruim op tijd. Moest weer gescand worden. De man lachte naar me. Weet niet wat ik daarvan moet denken. 10 uur met de bus. Ik heb wat Chinese karakters geleerd. Gelezen, geslapen. De weg was af en toe vrij oneffen en we werden met bus en al heen en weer geschud. Gelukkig bleef hij rijden. We reden langs opgravingen, bergen en hobbelige wegen.
Om 16.00u kwamen we aan in chengdu. Ik wist snel de bus te vinden naar het 'bekende' hostel, THE free Guus hostel. Dezelfde jongen werkte er. Hij was n beetje onbeleefd. Nog 2 biertjes, gegeten, lekker pittig volgens de sichuankeuken en slapen. Morgen vroeg op.

  • 23 September 2014 - 15:24

    Liesbeth Sluijter:

    Hey Kirsten wat heb je tot nu toe een geweldige reis en maak je veel bijzondere en gekke dingen mee, contact met veel jonge chinezen, maden eten, supermooie wandeltochten, azuurblauwe meren, Het reizen lijkt je in het bloed te zitten We genieten volop van je beeldende verslagen met prachtige foto's. Vandaag 23 sept. je bent alweer ruim 3 weken onderweg. Heb het goed, dikke knuffels mam en Jan. ☆

  • 26 September 2014 - 16:19

    Margriet:

    Hoi Kirsten,

    Wat heel gaaf om te lezen wat je meemaakt, heel super! Echt heel mooi ook! Enne panda's zijn wel lief hoor... Je weet het he, het is bijzonder om een panda te zien. Ze worden gebruikt in het diplomatieke verkeer (het is heel bijzonder als een land een panda krijgt). Ik hoop dat je nog heel veel gaafs beleeft en meemaakt en dat je nog veel reisverslagen schrijft, want ze zijn heel leuk om te lezen!

    X en heel veel liefs,

    Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Jiuzhai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 November 2014

Bangkok, Thailand

17 November 2014

Ko chang, Thailand

13 November 2014

Ko rong, Cambodja

28 Oktober 2014

Siem reap, Cambodja

25 Oktober 2014

4000 Islands, Laos
kirsten

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 7637

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: