Pakse, Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van kirsten meijer - WaarBenJij.nu Pakse, Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van kirsten meijer - WaarBenJij.nu

Pakse, Laos

Blijf op de hoogte en volg kirsten

20 Oktober 2014 | Laos, Luang Prabang

20-10-2014,

Pakse, ik ben nu in ko chang.even nadenken. Goed om n dagboek bij te houden. O ja, Pakse. Dat is ook weer n verhaal. Ik kwam in de ochtend aan. Om 08.00. Het was er als 30 graden of meer, bloedje heet. Eenmaal uit de bus overstelpt door tuktuk rijders. Ik nam er eentje met beste prijs en gaf hem mijn adres van het guesthouse dat ik had geboekt. Dat deed ik toen nog, vooraf n guesthouse boeken. Ik werd naar het verkeerde guesthouse gebracht waarvan de eigenares en de tuktuk er van overtuigd waren dat dit t juiste was. Ok, ik betaalde de tuktukdriver en bij inchecken bleek dat dit niet het juiste was als ik dacht. De eigenares sprak Frans. Ik besloot op pad te gaan na n plattegrondje van de stad te hebben gekregen. Haar man sprak Engels en legde mij de weg uit. Ik liep en liep en liep, een uur. Vroeg aan meerdere mensen of waar het adres was. Ik kwam aan bij een scooterdealer die mij wel even naar de plek zou rijden. Prima. Ik kwam aan en het guesthouse was groot, ontzettend leeg. Geen sfeer. Ze verhoogde de prijs voor wat ik had gezien. Showde mij n bedroevende kamer. Inmiddels had de scooterdriver mij zijn telefoonnummer gegeven om nog eens af te spreken en vroeg geld voor die ene minuut die hij me naar het guesthouse gereden had. No Way. Ik besloot per direct weer terugte gaan naar het vorige guesthouse waarvan de scooterdriver me vroeg waar het was, me nog even wilde brengen. Fucking hell. Ik ging weer lopen door de brandende hitte. In het vorige guesthouse waren overigens wel gasten die me aardig leken, al wil ik daarbij wel benadrukken dat ook die niet altijd te vertrouwen zijn hoe aardig ze er ook uitzien. Op weg naar het guesthouse kwam ik een ander guesthouse tegen. Een jonge knul van rond de 30 runde de tent, er waren wat spelende kinderen, er hingen wat advertenties met wat je in de buurt kon doen, er was ook een jong stel dat hier zat dat ook bij mij in de bus had gezeten. Het voelde hier goed. I stay hier. Airco, goededouche. Heerlijk. Na wat gerust te hebben gekeken wat hier de mogelijkheden waren. Via een scooter kun je een rondje maken, een loop langs verschillende plaatsjes, watervallen. Dit wilde ik gaan doen, had hier al meerderen over gehoord. Ik zou volgende dag een scooter huren. Voor nu ging ik lunchen, de buurt beetje bekijken. Er zat een Frans restaurant op de hoek. Gerund door Fransen en een Tsjech die hyper was en konstant de meiden die langsliepen riep om te eten. Zo ook ik. Het was er eerste mogelijkheid tot eten. In de avond at ik Franse canard met Franse frietjes. Heerlijk. Niet lang gebleven want wilde vroeg opstaan om met de scooter de loop te maken. Het zou een reis zijn van ongeveer 3 dagen.

21-10-2014
Vandaag vroeg opgestaan voor mijn trip. Voordat ik met de scooter ging moest ik natuurlijk eerst een proefritten maken. Haha. Schakelen tussen de versnelling, en jawel, ik kon er geen barst van. Met schorten en stoten kwam ik vooruit. Conclusie van de eigenaar en mij,de guesthouseeigenaar waarvan de scooter was: i dont give you that motorbike because you'll fall and my motorbike Will break down. Hij wist nog wel n toko waar ze elektrische scooter verhuurden en daar ging ik vol goede moed naartoe. En, na een paar rondjes oefenen voelde ik me zeker genoeg om hiermee op pad te gaan. Ook de eigenaar. Trouwens, het was overigens later geworden dan ik dcht, dus heb deze dag een ruïne a la ankor wat bezichtigd met de scooter dat op 24 km. Van Pakse aflag. De zo'n scheen, ik had er zin in. De ruïne was mooi, maar de rit was mooier en spannender. Opeens was de brandstof op maar gelukkig was honderd meter verderop wat olie te verkrijgen.

22-10-2014
Gister goed geoefend. Vandaag op pad voor mijn grote rit. Na de kaart te hebben meegekregen op pad gegaan. Ik reed de bergen in. Het was 1 lange rit omhoog. Langs dorpjes waarbij de huisjes van hout waren. En opeens begon het te storten van de regen. Ik besloot te stoppen en te schuilen. Ik schoof aan bij n verkoopstandje waar drie mannen zaten. Ze dronken laowhiskey. 1 man was echt ontzettend dronken. Hij miste een paar tanden en lach konstant in een deuk terwijl hij ondertussen vanuitde jerrycan werd dronkengevoerd door de twee andere mannen. Ik nam n klein slokje, tering wat n sterk spul, leek wel benzine. Dit was genoeg voor mij, ik moest nog rijden. De regen werd harder, we gingen naar binnen waar de zeer dronken man viel en op een kleed werd gelegd terwijl we foto's van hem maakten. De twee anderen keken uitvoerig naar mijn kaart en we deden een spel: het was een kansspel:de dronken man betaalde steeds en dan mocht ik drie keer gokken. Op een grote kaart waren vakjes waar een nummer achter zat. Om de kaart hingen producten of geld met een nummer dat je kon winnen. Ik mocht als eerstedrie vakjes openmaken. Won niets. Niemand won, tot ik het laatste vakje open maken. Ik won wat geld. Iedereen was blij en juichte. Ik kocht er wat garnalenchips voor in het winkeltje en deelde deze direct uit. De regen hield op. Ik reed weer door, bedankte de zwaaiende mannen. Op naar de fax ne waterval. Voor fa den nog een andere waterval bezocht, glibberig tochtje met de scooter, de fad ne. Mijn plan was naar paksong te rijden. Doch, met mijn langzame rijstijl was ik net over de helft. Het was donker en mijn licht deed het nauwelijks. Het enige guesthouse wat k vond was n groot bungalow complex. Met warme douche, nette kamers, echt ontzettend lux en megaduur. Maar ik vond het niet verantwoord verder te reizen en vond het bovendien ook niet erg wat luxe te hebben. Ik friste me wat op en ging naar het restaurant. Hier had ik wat aanspraak en ben uiteindelijk bij een paar Thaise mannen en vrouw beland. Gezellig gepraat. Uitgenodigd bij de Thaise vrouw langs te komen en facebookvrienden met haar geworden.
Heerlijk geslapen, wel weer n gratis ontbijt en opwet naar paksong.

23-10-2014

Vandaag naar paksong. Het ziet er buiten grauw uit. Het is wat fris. Ik rijd weer n paar uur, heuvel opwaarts. Langs dorpjes op houten palen, veranda's , spelende kinderen, de bossen. Het begint weer te regenen. Ik besluit in laag tempo door te rijden met poncho aan. Ik kom in de middag aan in paksong. Inmiddels twee dagen onderweg. Ik denk dat ik de loop niet helemaal maak maar vanuit Pakse de volgende dag weer terugrijd. Ik eet hier wat met n paar aardige laosmensen. Dan ga ik op zoek naar n guesthouse waar ik de nacht kon vertoeven om de volgende dag vroeg terug te gaan naar Pakse.

24-10-2014

Vandaag vroeg op om terug te gaan naar Pakse. De weg terug gaat altijd sneller. Ik heb de heuvel af, geen regen. Het gaat lekker. Onderweg stop ik om af en toe nog n foto te maken van de omgeving. Ik vind t wel mooi geweest. Ik kom rond 15.00 in Pakse waar ik mijn bustichet voor de volgende dag naar de 4000 Islands boek. Ik breng de scooter terug en bedankt. Eten, slapen

  • 26 November 2014 - 11:32

    Els Vegter:

    Ha Kirsten,

    Wat maak je toch een prachtige reis, wat een onderneming, en het lijkt je goed af te gaan.
    Je beleeft op die manier veel en je ontmoet veel mensen, uit andere culturen. Het lijkt me dat je veel mensenkennis opdoet.

    Ik zal Liesbeth vragen waar Peter en ik wat foto's, die je op je reis hebt genomen, kunnen bekijken.

    Veel plezier verder op je reis en een lieve groet van Peter en mij.
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 November 2014

Bangkok, Thailand

17 November 2014

Ko chang, Thailand

13 November 2014

Ko rong, Cambodja

28 Oktober 2014

Siem reap, Cambodja

25 Oktober 2014

4000 Islands, Laos
kirsten

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 7633

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: